השיטה

תמצית

עוצמת הרכות מבוססת על טכניקה פיזית של נענוע עדין של הגוף הנקרא "הפעמה" (מלשון פעימת הלב). קצב ההפעמה הוא בקצב קבוע של 120 עד 160 פעימות בדקה, המבוסס על קצב פעימות לבו של עובר. הגוף מזהה (זוכר) מיד את המקצבים המוכרים לו ומשיב לעצמו את יכולת הריפוי הטבעית.

הנענוע החוזר יוצר תנאים החיוניים לריפוי: תחושת ביטחון, הגנה וחמימות, רכות והנאה. תחושות אלה, המלוות את הטיפול כולו, מאפשרות ריפוי פנימי עמוק.

בכוחה של השיטה לרפא בעיות בגוף ובנפש ולשפר את איכות החיים. השיטה מסייעת בפשטות להגיע לאיזון פיזי ונפשי. מאפשרת לכל אדם לממש את מלוא פוטנציאל חייו ולאמץ תפיסה חדשה וכוללנית על עצמו ועל סביבתו.

עוצמת הרכות הוכחה כשיטה יעילה לטיפול במגוון בעיות פיזיות ונפשיות כמו ריפוי בעיות כרוניות ואקוטיות, טיפול במצוקות נפשיות, טיפול במחלות, ניקוי הגוף מרעלים ומחומרים ממכרים, טיפול בבעיות שינה, איזון הורמונלי, התמודדות עם קשיי למידה ועוד. יתרה מכך, השיטה מהווה ארגז מלא של כלים השלובים ופועלים יחד להשגת התפתחות והעצמה אישית, ולריפוי מערכות יחסים במשפחה ובחברה.

שם השיטה

השם בו בחרה טובי בראונינג היה Holistic Pulsing, שם שתורגם לעברית על ידי מפתחת השיטה כ"עוצמת הרכות" (זהו שם רשום בישראל).

מפתחת השיטה

טובי בראונינגד"ר טובי בראונינג (בעלת תואר N.D, D.O), למדה בלונדון אוסטיאופתיה (רפואת העצמות), קרניופתיה (רפואת הגולגולת), ונטורופתיה. בהמשך דרכה התמחתה בלימודי פסיכותרפיה הכוללים פסיכולוגיית התבנית (גשטאלט), תרפיית הפריימאל (Primal) ותרפיית הפוסטיוראל אינטגריישן (Postural Integration). מחקרה העלה שמערכת העצבים האנושית מגיבה בחיוב ובמהירות לתחושות של הנאה, תחושות אשר לא באו לידי ביטוי בשיטות אחרות. היא החלה לשלב בטיפול טכניקות היוצרות תחושות של רכות והנאה ופיתחה את עקרונות ה-Holistic Pulsing. בשנת 1999 שבה בראונינג לישראל עם משפחתה ובחרה להקים כאן את מרכז "עוצמת הרכות" הבינלאומי. טובי נפטרה בנסיבות טרגיות בשנת 2016.

היסטוריה

טובי בראונינג, צברה ניסיון מעשי רב בקליניקות שונות ברחבי העולם, והרצתה באירועים וכנסים בינלאומיים. על אף שטובי למדה, לימדה והתמחתה במגוון רחב של גישות טיפוליות, היא חשה שחסר משהו בסיסי בגישה הטיפולית המקובלת, ומחקרה העלה שמערכת העצבים האנושית מגיבה בחיוב ובמהירות לתחושות של הנאה, תחושות אשר לא באו לידי ביטוי בשיטות אחרות.

היא החלה לשלב בטיפול טכניקות היוצרות תחושות של רכות והנאה ופיתחה את עקרונות ה holistic pulsing. הגישה החדשה הוכיחה את עצמה כמסייעת לטיפול בבעיות פיזיות ונפשיות רבות ואפשרה להסתכל על החיים מזווית חדשה ורעננה. בראונינג נדהמה לראות את תוצאותיה של שיטת עוצמת הרכות וריפאה בעזרתה אנשים רבים.

בראונינג הינה ישראלית, אך את השיטה פיתחה בניו זילנד ומאז במשך עשור עד חזרתה לארץ העבירה מאות סדנאות ומטפלים רבים שהכשירה המשיכו לטפל בשיטה ולהעבירה למדינות שונות. השיטה מוכרת בשם holistic pulsing בכל העולם ומלמדים אותה תלמידי תלמידים של ד"ר בראונינג כאשר הם ממוקדים בעיקר בחלק הפיזי של טכניקת ההפעמה ולימוד שטחי של חיבור גוף-נפשי.

בשנת 1990 כתבה את הספר המציג את השיטה: Gentle Miracles – Holistic Pulsing. הספר תורגם לעברית על ידי הוצאת מודן וראה אור בארץ תחת השם "עוצמת הרכות ריפוי הגוף – נפש ומערכות יחסים במשפחה ובחברה". בנוסף, היא החלה לפתח את שיטת הלימוד המעגלית הייחודית לביה"ס להכשרת מטפלים מקצועיים ואת ההוראה הרב שכבתית שמתבטאת במפגש של קבוצות תלמידים בשלבי למידה שונים התומכות ומסייעות זו לזו.

בשנת 2003 כתבה את הספר "איך הפכה האישה לגבר – על הפחד מהשומן, הפחד מהנשי והתמוטטות החברה" בספר כמה עקרונות העוסקים בחשיבות רקמת השומן המסמלת את הנשיות ואת החיבור בין הפחד מהשומן לבריאות החברה כולה. תפיסה פילוסופית מתקדמת שעדיין לא נתפסת ולא מובנת בחברה.

בשנת 2015 כתבה את הספר "שיעורים חיים" שהינו הרחבה והעמקה של נושאים העוסקים במערכות יחסים, סוגיות טיפוליות כלים טיפוליים ומפתחות לחיים של אושר.

בראונינג השאירה אחריה מפעל חיים מפואר – בי"ס פעיל עם מאות תלמידים, וצוות מורים ומדריכים אשר הוכשרו למדו וטפלו במשך 2 עשורים לצידה. הם ממשיכים, חוקרים ומפתחים את שיטת עוצמת הרכות לטובת הדורות הבאים.

מודלים של הגוף והנפש ואופן הטיפול

הנחת העבודה בכל טיפול היא כי למטופל יכולת לעזור ולרפא את עצמו. בתהליך הטיפולי על המטופל לקחת אחריות מלאה על הטיפול שלו. כמו גם להיות מוכן להיעזר במטפל שנותן לו את הכלים ואת התמיכה והעזרה לה הוא זקוק. אחד הדברים אשר מפתיעים לא מעט את המטפלים היא העובדה שלפעמים למרות שהמטופל אינו מוכן לקחת אחריות על דפוסי ההתנהגות שלו נוצר ריפוי. העובדה הזו נשענת על ההפעמה אשר מהווה כלי ריפוי בפני עצמה.

IMG_4561_800x533

 

 

 

 

 

 

כידוע, מערכות הגוף שלנו מבוססות על נוזלים. הנענוע מזרים את נוזלי הגוף ויוצר תהליך של התנקות, התחדשות והתעוררות. הנענוע המתמשך מניע אל תוך זרם הדם רעלנים שהצטברו בתאים, ובסופו של דבר מוציא אותם מגופנו דרך הכליות (השתן), המעי, הריאות, העור, ואף דרך תאי המוח. כמו כן הנענוע מאפשר לנוזלי הגוף לחלחל לתוך הרקמות ובכך לחדש ולהגמיש את הגוף – ניתן לראות זאת במצבים פיזיים כמו שימון מפרקים כואבים והגמשתם או במצבים נפשיים כמו זיכרונות שעולים בשעת הטיפול על מנת להביא חיבור וריפוי.

אלפי תהליכים של ריפוי מתחוללים במקביל כאשר הנענוע הפיזי הוא רך ועדין ופועל ישירות על רקמת החיבור (tissue culture) של הגוף אשר משפיעה על כל איבר ואיבר בגוף ועל התפקוד שלהם יחד.

השיטה אינה מבוססת על מגע פיזי בלבד,  אלא מושתתת גם על טכניקה של תקשורת בין אישית ייחודית. השיחה הטיפולית מתקיימת גם לפני ההפעמה וגם תוך כדי פעולת ההפעמה, כל מה שעולה בזמן הנענוע 'מתגייס' לטובת המטופל ומביא לריפוי עמוק.

הטיפול כולל שלושה חלקים: שיחה טיפולית, הפעמה בשילוב תקשורת טיפולית ייחודית וסגירת טיפול בה מקבל המטופל כלים להמשך תרגול התהליך בבית.

השיחה הטיפולית

מתבצעת בטכניקות קשב ייחודיות לשיטה, חלק מהן ניתן למצוא בספר "שיעורים חיים", עמוד 62. מטרתה לחשוף את הסוגיה הנפשית הכרוכה במצב הפיזי/נפשי או במחלה/דחק/טראומה אתה הגיע המטופל לטיפול.

ההפעמה הטיפולית

ההפעמה מתבצעת על מיטת טיפול, בלבוש מלא. בחלק זה של הטיפול השיטה נשענת על התובנה שמערכת העצבים שלנו מגיבה בחיוב לפעולות נעימות, הרבה יותר מאשר לכאב. השמחה – שברוב המקרים נוטים לשכוח את חשיבותה בתהליכי הריפוי – מהווה מרכיב מהותי ובולט בשיטת הטיפול של עוצמת הרכות. הקלילות והרכות הן שחודרות פנימה וממיסות חסימות ומשקעים ברבדים עמוקים של הקשר בין גוף לנפש.

כאן חייב המטפל המקצועי לחבר בין הסוגיה שהועלתה בשיחה המקדימה ולאפשר לגוף המטופל לדלות מתוכו את התשובות הקשורות לאותה סוגיה. המרכיב של המגע העדין והנענוע חודר ברמה העמוקה ביותר לכל קשר ביו-כימי הנמצא בתאי הגוף ומתיר את הקשרים והחסימות הללו ומביא מזור גם לטווח המידי וגם לטווח הארוך.

למטפל המקצועי ידע רחב המאפשר לזהות נקודות פרימה בגוף נפש ולאפשר למטופל להפתיע את עצמו בתשובות העולות ממקומות שאינו מודע אליהם. כמו גם להנחות את המטופל להגיע לנשמתו בעזרת נשימה, קולות, זיהוי התינוק הפנימי ועוד טכניקות תקשורת מגונות. ההנחה היא כי פתרון הבעיה ע"י תובנות שכליות או רגשיות בלבד הינו חלקי.

סגירת הטיפול

נתינת כלי לתרגול בסוף הטיפול – כדי לבסס את השינוי שנוצר ולחזק את הריפוי לטווח ארוך על המטפל להציע תרגול שמתאים להבנות שנוצרו הן בתהליך השיחה והן בתהליך על המיטה. המטרה היא לאפשר למטופל לקבל כלים להבראה שלו בכוחות עצמו ללא תלות במטפל.

במה עוצמת הרכות מטפלת?

טיפול בלחץ והשפעותיו המזיקות

לחץ הינו גורם מספר אחת למצבי חולי ומוות. לחץ גורם לבעיות שינה, תסמונת העייפות הכרונית, פיברומיאלגיה, עצירות ובעיות בנשימה. הוא גם משפיע על מחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם. מקורו של הלחץ הוא בגורמים שונים כמו טראומה, עומס בעבודה, כעסים, משבר במשפחה או בזוגיות. הנקודות שבהן מצטבר הלחץ בגוף שונות מאדם לאדם. במהלך הטיפול מברר המטפל היכן נמצאות נקודות הלחץ של המטופל כאשר השיח הטיפולי רגשי עולה מתוך המקום הכואב. לאחריו תהליך הריפוי ממשיך על מיטת הטיפול כאשר המטפל מתאים את סוגי ההפעמות לצרכי המטופל. מערכת העצבים מגיבה בקלות למגע ולהפעמות ועל כן לנענוע יש השפעה מרגיעה. ניתן להבין היטב את השפעת הנענוע על הגוף אם נזכרים בתגובתו של תינוק בוכה לנענוע. זהו כלי יעיל להרגעה. רגיעתו של הגוף מאפשרת למטופל לקבל ולהפנים תחושות חדשות ולהשתחרר מדפוסים היוצרים את מצבי הלחץ מלכתחילה. המטופל יוצא מהטיפול כאשר הוא לומד כיצד לא לצבור לחץ ברמה הנפשית והפיזית.

הקלה על בעיות רפואיות

  • בעיות שלד ושרירים: בעיות שִדרה וצוואר, תנועה, גמישות ויציבה, שחיקת סחוסים, בעיות פרקים ומפרקים, כאבי ראש, כאבים וטראומות אחרי תאונות וכאבים כלליים בגוף. הטיפול הוא טיפול תומך, הוא מקל על התסמינים ומזרז את ההחלמה במקרים של שברים, נקעים ודלקות פרקים ואף עוזר להתמודד עם תופעות לוואי של טיפולים תרופתיים. כיצד? בתוך תאי הגוף ישנו נוזל המכיל משקעים שונים. תנועת הגוף מניעה את התאים והם נושאים את הנוזל להזין אזורים מיובשים בגוף ולפזר רעלים שהצטברו בו.
  • הורדת נפיחויות: ורידים ובצקות. כיצד? נענוע הגוף מזרים את נוזלי הגוף הנעים בתוכו וזורמים טוב יותר בכלי הדם, במערכת העיכול ובחוט השדרה. במקומות שבהם יש עודף נוזלים – הנוזל מתפזר ומתפשט והנפיחות יורדת. הנוזל המתפשט בגוף אף מחליק את הסחוסים ותורם להפחת השחיקה שלהם. בגוף נוצרת תחושה של גמישות וזרימה.
  • חוסר איזון הורמונלי: בנערים ונערות בגיל ההתבגרות, בתקופת הריון ולאחר לידה וכן בגיל המעבר בנשים. כיצד? הנענוע מביא את הגוף לאיזון. האיזון הוא ברמות שונות ובכללן אף איזון הורמונלי. כך למשל, נשים שעוברות את הטיפול סובלות פחות מתופעות לוואי של גיל הבלות.

דיכאון וחרדות, הפרעות אכילה וגמילה מהתמכרויות (עישון, השמנה, קניות…).

כיצד? בזמן הנענוע הביוכימיה של הגוף משתנה ועוזרת להוציא רעלנים ששקעו בתאים. במהלך הטיפול אנו מבררים מהו מקור הבעיה בגוף ובנפש, מסייעים לאדם למצוא את דפוסי ההתנהגות היוצרים את הבעיה, ועוזרים לו להשתחרר מהדפוסים הללו.

קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז

כיצד? הורים אשר לומדים להשתמש בהפעמה, יכולים לסייע לילדים עם קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז. ההפעמה מאפשרת להחזיר את הרוגע לשיח ולתקשורת בבית ולהאריך את משך זמן הריכוז של הילד בכיתה ובבית.

רפואה מונעת

לא חייבים לחכות למשברים, לכאבים או למחלות. ההפעמה של עוצמת הרכות היא כלי למניעת מחלות ולשמירה על בריאות טובה. ההפעמה תורמת לחיזוק המערכת החיסונית של הגוף ומחזק את יכולת העמידה שלו בפני דלקות ומחלות עונתיות.

מערכות יחסים

בחיי היומיום אנו לוקחים חלק במספר ניכר של מערכות יחסים: במשפחה, בזוגיות, בעבודה ובמסגרות שונות. לעתים, חלק ממערכות היחסים הללו גורמות לנו לסבל, קנאה, השוואה, פגיעות, האשמה, קושי עם סמכות, שנאה, אהבה, פחד, כעס ועוד. עוצמת הרכות נותנת כלים להתמודדות עם הקשיים הללו.

כיצד? בעת הטיפול מתייחס המטפל לדפוסי ההתנהגות של המטופל וכן לחקר הסבל שמקורו בחוויות של העבר. הטיפול מאפשר לשחרר את המשקעים והאמונות מהעבר וליצור חוויה מתקנת. כך למשל, אם המטופל נוטה לקנא/ להאשים/ לכעוס, מסייע לו המטפל לרכוש הרגלים חדשים. המטופל חווה את התחושות החדשות בעת הטיפול, הגוף לומד להפנים אותן ושואף לחוות אותן גם בחיי היומיום. כשאנחנו משקמים את מערכת היחסים שלנו עם עצמנו ועם גופנו, זה בהכרח משתקף בכל מערכות היחסים סביבנו.

כלי לשימוש ביתי

כלי ההפעמה בעוצמת הרכות הינו כלי שניתן להשתמש בו גם באופן לא מקצועי לטובת שימוש ביתי, למשל:

  • לאפשר ריפוי לאדם שמנענע את הזולת. תנועת הנענוע מרפאת הן את המפעים והן את המופעם.
  • לריפוי האנשים בסביבתנו כעזרה ראשונה. (לנמצאים בלחץ, לילדים, לקשישים…)
  • לשיפור מערכות היחסים בבית. הנענוע הוא כלי תקשורת לא מילולי העוקף ויכוחים קונפליקטים והתנגשויות ומגיע ישר ללב.

ניסיון בפועל:

טיפול בלחץ נפשי (משברים, טראומה, דיכאון, חרדה, בעיות שינה), כאבי שלד ושרירים (גב, צוואר, ראש, רגליים, פרקים ועוד.), סוכרת 2, אסטמה, פיברומיאלגיה, עצירות, בעיות הורמונליות, קשב וריכוז, סרטן, הפרעות אכילה, התמכרויות.

הדרכה

הלימודים בעוצמת הרכות פתוחים בפני כל אדם ללא צורך בתואר מוקדם או בקורסים מקדימים מתחומים אחרים. תהליך הלימוד להכשרת מטפלים מאפשר לכל אדם המעוניין לעבור תהליך של גילוי עצמי להיות חלק מהלימודים הללו. הכלים הנלמדים יכולים לשרת גם אנשים שאינם מעוניינים להיות מטפלים. יחד עם זאת מי שעומד בכל המחויבויות ועובר את המבחנים התיאורטיים והמעשיים מקבל תעודה של מטפל בעוצמת הרכות.

ניתן לקבל אחרי שנתיים תעודת מטפל מתחיל וזאת במטרה לאפשר לתלמיד להתחיל להתפרנס, ובמקביל להמשיך במסגרת הלימודים לטובת תעודת מטפל מוסמך.

הלימודים והכללים נקבעו ע"י מפתחת השיטה והם כוללים שלוש שנות לימוד למטפל מוסמך. הלימודים מתקיימים פעם בשבוע במשך 12 חודשים בשנה, למעט חגים. הלימודים כוללים גם מפגשים חודשיים של שעה וחצי עם מטפל אישי, קורסי חובה של עוצמת הרכות בנוסף לטובת העמקת התהליך האישי, 40 שעות התנסות מעשית שמהווים תרומה לקהילה.

ביה"ס של עוצמת הרכות נותן קורס רפואה מערבית הוליסטית אותו ניתן ללמוד און ליין דרך האינטרנט.

לאחר שנה ושמונה חודשים התלמיד מתחיל לטפל שעתיים בשבוע במסגרת הלימודים עם פיקוח וממשיך בזה גם לתוך השנה השלישית בה מוכפלות השעות והתלמיד ממשיך להתפתח ברובד האישי והמקצועי להרחיב ולהעמיק את הידע על מחלות בתחומים הנושקים לעוצמת הרכות.

מאחר והלימודים בעוצמת הרכות כוללים: רכישת כלים להעצמה אישית, לשינוי דפוסים, שיפור מערכות יחסים ושיפור איכות החיים אנו מקיימים סדנאות קורסים קצרים לקהל הרחב בהם אנו מאפשרים לרכוש את כל ההפעמה ברמה הבסיסית ולעבור תהליך של מודעות וגילוי עצמי.

תלמידים שמשתתפים בקורסים אלה כחלק ממסלול הכשרת מטפלים לומדים להכיר את דפוסי ההתנהגות של האנשים וכיצד ניתן לעזור להם בתהליך השינוי והריפוי.

ביסוס מדעי

נעשו מספר פעילויות חקר שלא הגיעו לכדי מחקר מדעי שלם, בלנינגרד, רוסיה, תוצאות המחקר פורסמו בעיתונים "עולם הרפואה" (ספטמבר-אוקטובר 1998, ס. פטרסבורג) ו"תודעה ומציאות פיזית" (1999, מס' 4-5, מוסקבה). במחקר זה נבדקה השפעת הטיפול על המוח, תופעת ה"ריסטרט". בבי"ח וולפסון בחולון נמדדה השפעת הטיפול על חולי סוכרת בראשון ד"ר חוליו וינשטיין, ונמצאה ירידה בהמוגלובין המסוכרר, מאמר בנושא זה פורסם במאי 2004 בעיתון של האגודה לחולי סוכרת. כעת מתקיים מחקר באוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע ובו נבדקת השפעת הטיפול על חולי סרטן.

מאמר זה מוצג בפרויקט מאגר השיטות.

כותבי המאמר

המאמר נכתב ע"י צוות מורים של עוצמת הרכות, שהיו תלמידיה הישירים של ד"ר בראונינג טובי, מפתחת השיטה, ולמדו אתה במשך 15-17 שנה. המורים וקבוצת בוגרים הם הממשיכים והמובילים את השיטה ואת ביה"ס. עוצמת הרכות היא שיטה שלמה העומדת בפני עצמה. כל מרכיביה נלמדים כיחידה אורגנית אחת ועל כן כל תלמידיה ומוריה למדו ולומדים את השיטה מהבסיס ועד הליבה. מעבר להיותה שיטת טיפול, עוצמת הרכות הינה גישה שלמה לחיים בריאים ומאוזנים.

מורים בעוצמת הרכות (2)