פוסטים אחרונים

עוצמת הרכות עזרה לי לשחרר חסימה עמוקה מאוד של כעס ומרירות שבערו בי במשך שנים כלפי בתי החורגת. תודה.
מטופלת
הייתי חולה במחלת היאפים ומדוכאת מאוד. אני מרגישה שעוצמת הרכות נתנה לי חיים חדשים. חזרתי לעבודה ופתאום יש לי תקווה!
מטופלת
הרגשתי המון מתח בחודשים האחרונים. עכשיו אני מרגישה שהכול התנקז אל מחוץ לגופי. עוצמת הרכות עזרה לי להרגיש הרבה יותר חזקה.
מטופלת

חזון ואתיקה: מעורבות חברתית ואחריות ציבורית כדרך חיים

עוצמת הרכות היא חלק מקהילת הרפואה המשלימה הבינלאומית, שלה כללי אתיקה שבמסגרתם נכללת מחויבות להתנהגות נאותה בתוך הארגון ולאחריות כלפי חוץ. ואכן, תרומה מתמשכת לקהילה היא אחד התנאים לקבלת תעודת מטפל ולחברות בקהילה.

עוצמת הרכות משתתפת באופן מתמשך וקבוע בפרויקטים רבים של מעורבות בקהילה, ביניהם הענקת טיפולים למי שידו אינה משגת.

תרומת המטפלים ניתנת במרכזים הממוקמים ברחבי הארץ, שבמסגרתם מתבצעות סדרות הטיפולים עם אוכלוסיות מגוונות, בעלות צרכים משתנים. בחמש עשרה השנים האחרונות יזמו מטפלי עוצמת הרכות פרויקטים רבים בקהילה.

בין המקומות שבהם ניתנים כתרומה שירותים של עוצמת הרכות ניתן לציין מרכזי גמילה, הוסטלים, דיור מוגן למתמודדים עם הפרעות נפשיות, נשים שחוו פגיעות, מרכזי יום לקשיש, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, חולי סרטן, נפגעי הלם קרב ועוד.

פרויקטים עצמאיים בקהילה – מעבר לתכנית הלימודים 2015

בנוסף לפעילויות ההתנדבות המהוות חלק מתכנית ההכשרה של המטפלים והם תנאי לקבלת תעודת מטפל, בין מיזמים אלה ניתן למנות השנה פרויקט שיקום סוציאלי של שכונות באזורי מצוקה, פעילות התנדבותית שנערכה השנה בשכונת גורדון בבת ים, עזרה בגיוס תרומות בעמותת "כלבלאב" לטיפול בכלבים נטושים וטיפול בשיקום נפגעים ובחולי סרטן.

סקירת פעילויות

פעילות במרכז לטיפול בהתמכרויות

התמכרות היא מצב הגורם לאדם לנהל חיים שמתאפיינים בסערות ובחוסר יציבות. פרויקט ההתנדבות שהתקיים במרכז יום לטיפול בהתמכרויות שם לו למטרה את חיזוק תחושת השליטה והחזרת תחושות של מסוגלות אצל הנגמלים. התהליך הטיפולי בעוצמת הרכות מתחיל בהשלמה ובקבלה של עצם ההתמכרות. היכולת להעניק טיפול קבוע המאפשר לאנשים להרפות מהניסיון להיות בשליטה על ההתמכרות, עוזר באופן פרדוקסלי להשיב את תחושת השליטה. תחושת השחרור שיוצר הנענוע של הגוף, ההכלה של הצרכים האמיתיים שעליהם באה לענות ההתמכרות כמו הפרשת סרוטונין ודופמין במינון מרגיע, החום והקשב שמעניקים המטפלים – לכל אלה השפעה מיטיבה עבור המתמודדים עם התמכרויות.

התנדבות במרכז לנערות המתמודדות עם קשיים רגשיים ונפשיים

פרויקט התנדבותי של מטפלי עוצמת הרכות במרכז לצעירות בנות 21-14 המתמודדות עם קשיים רגשיים ונפשיים, שחלקן הגדול חוו אשפוז פסיכיאטרי בעבר.
הטיפול בהפרעות נפשיות מורכב במיוחד, שכן הביטויים של הקושי משתנים מאדם לאדם גם אם מדובר באותה הפרעה. נוסף על כך, רב הנסתר על הגלוי; הרפואה הפסיכיאטרית והפסיכולוגית היא תחום שעדיין רוב רובו בתהליכי ניסוי וטעייה.
אחד האתגרים העיקריים בטיפול במתמודדים בעלי הפרעות נפשיות הוא יצירת אמון עם המטפל, ולעתים זוהי אף מטרת הטיפול היחידה המוגדרת, שאם תושג תיחשב להצלחה.

הפרעות נפשיות ניתן להגדיר בצורה פשטנית כשבר בסיסי בקשרים אנושיים, שבשילוב עם התפתחות מאוחרת אורגנית הופך אדם לחלש יותר מול לחצים מסוימים שאיתם יש להתמודד בחיים. הנערות במרכז, שעברו את התהליך הטיפולי בעוצמת הרכות, הצליחו כולן להגיע לשיתוף פעולה עם המטפלות. הן חיכו לטיפולים בציפייה ודיווחו על תחושות של רגיעה אחריהם.

הבעיות שמהן סבלו המטופלות היו מגוונות, ונעו ממקרים קלים יחסית של חרדה ודיכאון ועד להתמודדות פתולוגית מורכבת יותר של הפרעות אכילה, הפרעות אישיות ואף מקרים של הפרעות אקוטיות כמו סכיזופרניה.

לטיפולים בעוצמת הרכות, שהתווספו השנה לסל הטיפולים במרכז, הייתה השפעה חיובית על התקדמות הנערות. המטופלות אף דיווחו על הרצון להמשיך ולהיתרם מהטיפולים והופיעו באופן סדיר ועקבי לכל הטיפולים.

פעילות התנדבותית של מטפלי עוצמת הרכות במרכזי יום לקשיש

בגיל מבוגר, מגע הוא לפעמים בגדר חסך מכאיב אך כזה שאין מבטאים אותו, אולי כי אין מי שיעניק אותו יותר. יש לא מעט קשישים החיים בגפם או במערכות יחסים עכורות רבות שנים, וצוברים מרירות וכעסים היוצרים אצלם נרגנות.
מבוגרים הגרים בבתי אבות חיים לעתים את חייהם לבד, ללא בני זוג וללא משפחה קרובה, בזמן שהצורך האנושי במגע לא נעלם עם הגיל והוא רק גובר.
עם הגיל מגיעים גם בדרך כלל קשיים גופניים ורגשיים נוספים כמו מחלת סוכרת, לחץ דם, כולסטרול גבוה, בדידות שעלולה להוביל לדיכאון, אובדנים שנערמו בנפש עם השנים ומחלות גופניות אחרות.

נמצא כי טיפולי עוצמת הרכות נותנים לקשישים שמחת חיים, יעילים ומביאים להקלה במועקה הנפשית ובכאב הפיזי. כך, למשל, מרכזי היום דיווחו על הפחתה בהיעזרות ברופא לצורך קבלת זריקות הרגעה לאחר טיפול מתמשך בעוצמת הרכות.

התנדבות במרכז חינוכי- טיפולים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז וקשיי התנהגות

המרכז מיועד לילדים ונערים בני 18-5 הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומקשיי התנהגות שונים. הילדים מגיעים ליום בשבוע שבו מתרכזות תוכניות התמיכה שנבנו עבורם, וטיפולי עוצמת הרכות מהווים חלק ממארג זה.

טיפול רגשי-גופני בעוצמת הרכות יכול לסייע ולהפוך ילד לא מרוכז ל"פנוי ללמידה", כשהוא מותיר אותו רגוע יותר ובעל יכולת ריכוז טובה יותר.


לסיכום

עוצמת הרכות כחלק מתפיסת עולם מעורבת בקהילה ופועלת במטרה להיטיב עם אוכלוסיות מוחלשות שאין באפשרותן לקבל טיפול, ומצליחה כך להגיע ולסייע על בסיס קבוע למטופלים רבים.

פרוייקטים נוספים: