"המחלקות הפנימיות וחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ סובלים מתפוסה של 140%"

כל שנה בעונת החורף אנחנו רגילים לקרא ולשמוע את הכותרות האלו בתקשורת ולפגוש שוב ושוב את המומחים הממליצים להתחסן מפני השפעת ואת השפעתו של החורף על תחלואה בעיקר בקרב קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.

תופעה דומה שזוכה להרבה פחות חשיפה ויחסי ציבור היא מכלול התופעות המכונות "אלרגיות עונתיות" המתפרצות בעיקר בעונת האביב. באופן מעניין ומפליא בעונה המזוהה ביותר עם פריחה והתחדשות ואצלנו ביהדות עם "ראש חודשים" ועם יציאה מעבדות לחרות, בעונה בה השמש שוב מפציעה ומחממת את פני הארץ, חיות הנמות את שנת החורף מתעוררות מרבצן ונדמה שהעולם כולו מנגן פרק שירה, דווקא עונה זו היא עבור אנשים רבים סיוט החוזר על עצמו מידי שנה ולעיתים בעוצמות הולכות וגוברות, סיוט חזרתן של האלרגיות והתופעות הנלוות להן, ובין האלרגיות היותר קשות ומורכבות היא "קדחת השחת" הנודעת לשמצה, מופע אלרגיה חריף במיוחד המתאפיין בקשיי נשימה משמעותיים, דמעות, נזלות והפרשות גוף , עיטוש כבד ובכלל סתימה של המוצאות והמבואות של הגוף ובסתירה לעולם היוצא מגדרו בחדווה וחיוניות, כאן הסובלים מהתופעה מתכווצים פנימה את כאב וסבל ומחסור במשאב הכי חשוב לקיום האנושי, בחמצן.

הסובלים מאלרגיות מעלים בחודשי האביב באופן משמעותי את התפוסה בתור לרופאי המשפחה ולבתי המרקחת ובשנים האחרונות יותר ויותר את הקליניקות לרפואה המשלימה והאלטרנטיבית בחיפוש אחר מזור הוליסטי ומרפא לשורש הבעיה מעבר להרגעת הסימפטומים החיצוניים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית.

לקליניקה שלי לטיפולי גוף נפש בשיטת עוצמת הרכות מגיעות בתקופה זו מטופלות רבות הסובלות מקדחת השחת ומאלרגיות נוספות. הן מבקשות התבוננות עמוקה יותר פנימה לניקיון פנימי ומייחלות לקראת ליל הסדר לצאת מעבדות לחרות במובן הפיזי ובמובן הנפשי, להגיע לחג ולימי ספירת העומר הממשמשים ובאים בהתקדמות ובהתקרבות אל עצמן בהרמוניה, תיקון ושחרור האלרגיה וההתקפה העצמית החוזרת ונשנית.

קצת רקע על תפיסת הגוף נפש, תפיסה זו שמקורות רבים לה גם בתורת ישראל, מחז"ל ועד הרמב"ם, גורסת כי גוף האדם הוא הרבה מעבר למנגנון פיזי משוכלל, הוא משכנם המקודש של הנפש הרוח והנשמה וקיים דיאלוג ומערכת השפעת בלתי פוסקות בין כל אלו, מצוקות נפשיות וסתירות פנימיות מוצאות את ביטוין בגוף ויחד עם זה תהליכים בגוף עוזרים לשחרר לשנות ולתקן שורשים בנפש. מטפלי גוף נפש אמונים על התבוננות הוליסטית במטופל שבפניהם, רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו ועל מכלול ההוויות השוכנות בו. בבחינת ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.

אחת משיטות הגוף נפש המופלאות ביותר היא "עוצמת הרכות" המשלבת תהליכי בירור וריפוי של תודעה ומחשבה יחד עם רגש והתנהגות בשילוב של בירור מילולי קוגניטיבי עם ריפוי פיזי בתהליכים המכונים "הפעמות", תנועת הגוף בקצב פעימות לב עובר ומבוסס על עיקרון הקצב ויסוד המים, הנחת היסוד היא כי במקום שיש קצב ישנם חיים ובמקום שישנם חיים יש מים. ההפעמה יוצרת זרימה שחרור חסימות וריפוי עצמי של הגוף. פעולת הנענוע מרפה את מערכת העצבים, מרגיעה ויוצרת תחושת אמון, ההפעמה גם מזכירה לגוף לנשום להרפות ולחיות. כדי שזה יקרה חשוב החיבור העמוק בין המטפלת למטופלת וכשזה קורה והגוף המורכב רובו ממים נענה לתנועה ולקצב המוכרים לנו עוד מרחם אמנו. מהמים ניתן ללמוד על עוצמת הרכות, כשמים נתקלים בחסימה, תמיד ימצאו דרך עקיפה והם יחלחלו למקום העמוקים והנסתרים, ברכות ימיסו סלעים ויתאימו עצמם לסביבתם, תמיד בשאיפה לאיזון. כזו היא ההפעמה בהשפעתה על הגוף, משחרת חסימות, מרגיעה ומחלחלת לריפוי עמוק המאזן גוף ונפש.

שרה (שם מושאל) מטופלת הסובלת שנים מקדחת השחת הגיעה לקליניקה שנה שעברה בחודש שבט, משתפת בפחד עד כדי חרדה המתגברים כל שנה לקראת טו בשבט באופן שפריחת השקדייה הפך לאזעקת צבע אדום על אביב בפתח לכל מערכות הגוף שלה וככל שפורים מתקרב וימי הפסח ממשמשים ובאים היא מגיעה למצבי אשפוז ומנות גדושות של סטרואידים וחומרים אחרים המוזרקים לגוף במנות גדושות וכל ההוויה שלה הפכת לפקעת שאין בה כלום חוץ מקדחת ושחת.

הידיעה של הקושי והכאב הצפויים לה בשבועות הקרובים הביאו סוף סוף את שרה לבחירה להגיע לטיפול עומק. זו בחירה שהיא השלב הראשון בריפוי, האמירה הפנימית שאי אפשי עוד וחשקה נפשי בשינוי. מסתובבים בעולם המוני אנשים שכל חייהם לא הגיעו לרגע מכונן שכזה.

המפגש הראשון בטיפול ב "עוצמת הרכות" כולל הכרות, חיבור ובירור ראשוני. איך נעשה הבירור? בשלב בראשון שיח בהקשבה לקושי ולחיבור שלו לאזורים בגוף. התפיסה היא שקושי נצבר באזורים שונים בגוף וכשממקדים את השיחה וההקשבה מדייקים את המקומות בהם הכאב התיישב בגוף. כשאני כמטפלת מאתרת את המקומות האלו בשיח הטיפול עובר לחלק השני שלו, "הפעמה" על מיטת טיפולים בשילוב שיח מיוחד העוקף את המודע ומציף מידע השמור בתאי הגוף.

אצל שרה הבירור העלה פחד עמוק מכל מה שמסמלים האביב והפריחה, קושי עם התחדשות, קונפליקט עם אהבת החיים ובעיקר עם האהבה והקבלה העצמית. אלרגיה היא תגובה חזקה לחומרים שבדרך כלל אינם מזיקים ונדמה שהעולם החיצוני הפך להיות אויב שיש להישמר מפניו ולהתנגד לו, התגובה היא רגשית  וכוללת דמעות , נזלות וקשיי נשימה, זהו ביטוי לחסימת הכניסות והיציאות של הגוף. לרוב זה קורה לאנשים שאוצרים פנימה את ביטויי הקושי הרגשי שלהם ואלו מתפרצים באלרגיה.  הסתבר שהקשיים של שרה שצפו באלרגיה היו רק קצה קרחון של קשיים במערכות יחסים עם בעל וילדים, של מורכבויות ותקיעויות בקשר עם ההורים המזדקנים, של חוסר סיפוק בעבודה  וחוסר איזון בקבלה ונתינה שהקשה אפילו על היחסים עם החברות הכי קרובות.

אחרי המפגש הראשוני מגיע שלב ההתחייבות הדדית לתהליך. אני מקפידה על השלב הזה בו כל אחת מאיתנו, המטופלת ואני, נתחייב על כברת דרך משותפת, לא מפגשים בודדים עם התלבטות ביניהם אלא קפיצה נחשונית האומרת אני איתך ואת איתי, לסדרה של 10-20 מפגשים שיש בהם החלטה הרת בחירה, אני רוצה שינוי ומוכנה להתחייב לו!  מפורסם הסיפור התלמודי על מפגשם המכונן של רבי יוחנן וריש לקיש. כאשר ריש לקיש קיבל על עצמו חיבור לתורה כבר תש כוחו מלעבור לצידו האחר של הירדן. זו כוחה של החלטה ומחויבות.

כל מפגש בתהליך מורכב גם הוא מהשילוב של שיח והפעמה ובסופו מתקבל גם תרגיל לימים שבין מפגש למפגש, תרגיל הממשיך ומעצים את התהליך ומניע את התחלת המפגש הבא לבניה של שלב נוסף בדרך. ככל שהדרך מתקדמת נפתחים אזורים חסומים נוספים בגוף ובנפש והריפוי מחלחל עוד פנימה לעומק ולרוחב ככל ששרה בוחרת להכניס לאזורים חדשים את התנועה והשינוי.

הדרך של שרה נסללה לתהליך עוצמתי ,מרגש ומשנה חיים, הטריגר היה קדחת השחת ויחד עם זאת המסע והשינוי היו ועודם מעבר ומעל לתופעה הנקודתית והעונתית. ההפעמות המופלאות עזרו להוציא את כל המידע הספוג בתת מודע הפיזיולוגי למודעות ולייצר תנועה חדשה ושינוי. חסימות רגשיות ופיזיולוגיות בחרו לשחרר את עצמן לתנועת הנוזלים בגוף, להתאוורר ולהידלל בשטף החמצן שהתחיל לזרום פנימה בהפתעה מבורכת ולהשתחרר החוצה דרך מערכות הנשימה ונקבוביות העור. פסח של שנה שעברה היה חג חרות אמיתי עבור שרה וההסבה לשולחן הסדר הייתה בהרגשת יציאה ממיצר ממש.

אחד הרגעים המרגשים של החודשים האחרונים היה במפגש "תחזוקה שוטפת והתעצמות" ששרה מגיעה אליו אחת לחודש אחרי שהשיגה את מטרותיה בטיפול, שרה הגיעה בשבוע של טו בשבט ושיתפה שלראשונה זה עשרות שנים אם בכלל היא מתבוננת בשקדיה שפורחת וכולה אומרת הלל והודיה לקראת האביב, משוחררת מהפחד וההתכווצות שהיו חלק כל כך משמעותי מחייה ובמקומם תפסו את מקומן שמחה, התרגשות, חדוות חיים, אהבה וקבלה עצמית עם תהליך ריפוי והבראה המשפיע על מכלול חייה וחיי הסובבים אותה.

.
.

התפרסם במגזין בוסתן | גליון 33 | חודש אייר

הכותבת: הדס כהן , מטפלת "עוצמת הרכות"

הדס כהן 2

גילויים יקרי ערך ומשמעותיים כמו של שרה ורבים אחרים, מאפשרים לסייע לתהליך ריפוי והקלה.
הקשבה לשפת הגופנפש הינה מיומנות נרכשת שזמינה לכל אחד שרוצה.
עוצמת הרכות ביחס השלם שלה לאדם, עוזרת לשפר את מיומנויות ההקשבה שלנו לעצמו, לקחת אחריות על חיינו וליצור שינויים שאנו חפצים בהם בחיינו.
מוזמנים להגיע לסדנת יום המתקיימת רק בחודשי הקיץ.
הזדמנות להכיר, להתנסות ולחוות שיטת טיפול שהוכחה כיעילה להרגעת מתחים ולחץ וטיפול במגוון בעיות פיזיות ונפשיות וגם לצאת עם כלי מעשי לשימוש בבית.
בסדנה הכרות ראשונית עם חלק מתכני השיטה שנותנים אבני דרך להתפתחות אישית והתנסות עם טכניקת הנענוע הפיסית (כולל לימוד אישי בסיסי ביותר).

סדנאות הקיץ:

תל אביב

תאריך: 23.7.19
שעות: 10:00-16:00
כתובת: מכללת אתגר, דוד חכמי 35 תל אביב

ירושלים (לנשים בלבד)

תאריך 29.7.19 
שעות: 15:00-21:00
כתובת: ויצ"ו בית הכרם, החלוץ 47 ירושלים.
לפרטים נוספים והרשמה לאחת מסדנאות היום מלא/י את הטופס ונחזור אליך