IMG_4955

לאחר 17 שנים של קריירה בתחום ההיי-טק, החליט מיכאל מיר להפוך למטפל בעצמת הרכות. ולא, הוא לא מצטער לרגע על המהפך.

כשמיכאל נכנס לחדר, עם מיטת טיפול מתקפלת תחת זרועותיו החסונות, הוא הכניס עמו רוח רעננה שטרם עמדתי על טיבה. רק מאוחר יותר, לאחר שיחת היכרות קצרה, הצלחתי להגדיר אותה חלקית: רוח של צניעות וטוב לב. הוא נראה בדיוק הטיפוס שיכול להיות קשוב לאנשים, ולכן היה לי מאוד מוזר לשמוע שלא תמיד הוא עסק במקצועות טיפוליים.

מיכאל, במה עסקת לפי שפתחת קליניקה לטיפול בשיטת עצמת הרכות?

עסקתי בהיי-טק.

מה?

כן. במשך 17 שנים עסקתי במגוון תחומים טכנולוגיים. החל מטכנאי מחשבים, דרך עבודה כאיש IT בתחום הרשתות, תמיכה באפליקציות שונות ו-QA. עברתי בין כמה מקומות עבודה מעניינים בקריירה שלי ונהניתי מאוד מהתחום הזה.

ויום אחד קמת והחלטת לעבור למקצוע טיפולי?

זה היה תהליך. לפני כעשר שנים, במקביל לעבודה שלי בהיי-טק, התחלתי להתעניין במקצועות טיפוליים. לא כדי לעשות שינוי קריירה אלא כי מבחינה אישית זה עניין אותי. סוג של תחביב. המשכתי ליהנות מהעבודה בהיי-טק, אבל נתתי לעצמי גם דברים לנפש.

ואיך הגעת לעוצמת הרכות?

דרך טאי צ'י. וליתר דיוק – המורים שלי לטאי-צ'י בנימין ודינה. דינה הייתה תלמידה בשיטת עוצמת הרכות והיא סיפרה לי על השיטה.

ומה חשבת בפעם הראשונה ששמעת על עוצמת הרכות?

אני זוכר שחשבתי שזה משהו נשי. טיפול נשי לנשים. בהמשך הבנתי שזה לא כך, והחלטתי שמתישהו אכניס גם את הלימודים האלה לרשימת הדברים שהייתי רוצה לדעת. אחרי שנתיים גם ביצעתי את זה. תוך כדי הלימודים גם הבנתי שזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות.

למה? מה היה שונה בזה מטכניקות ושיטות אחרות שלמדת?

קודם כול הלימודים היו בקבוצה ולא ביחיד באופן יחידני. ולא סתם קבוצה, אלא כזו שיש לה משמעות. קבוצה שמדברת ומשתפת בצורה מאוד מכילה. אני זוכר שבפגישות הראשונות ישבתי עם כולם במעגל אבל הכיסא שלי היה קצת מופנה אחורה. עם הזמן גיליתי שאני מתקרב פנימה אל המעגל. והכי חשוב: חשבתי שאני מכיר את עצמי היטב, אבל במהלך הלימודים למדתי להכיר חלקים שלא נגעתי בהם בעצמי. זה היה שונה מאוד.

אז מיד בסוף הלימודים פתחת קליניקה?

זה לא פשוט לעזוב קריירה, ועוד במקצוע שאני אוהב. אבל נקרתה בפני הזדמנות: הייתה ריאורגניזציה בחברה שבה עבדתי לאחר שהיא נרכשה על ידי חברה אחרת. במסגרת הארגון מחדש היו צריכים לפטר עובדים. הרגשתי שזה הרגע המתאים – נכנסתי אל המנכ"ל והתנדבתי להיות בין המפוטרים, בתנאים שהתאימו לי, כמובן. ואז פתחתי את הקליניקה.

ואיך מגיעים אליך הקליינטים הראשונים?

הגיעו אליי מטופלים דרך האתר של עוצמת הרכות שנותן חשיפה למטפלים שהוסמכו. נוסף על כך, כשהתחלתי לטפל בבני משפחה וחברים, זה התחיל לעבור מפה לאוזן. וכך זה ממשיך להתגלגל עד היום: חבר מביא חבר, מטופל מביא מטופל.

"כיף לראות את האדם שיורד ממיטת הטיפול שונה מהאדם שעלה עליה"

איזה רגעים מרגשים זכורים לך מהקליניקה?

אני זוכר מטופלת שהייתה אצלי חצי שנה בטיפול. טיפלנו בהרבה תחומים בחייה, אבל אחד הנושאים שעליהם לא דיברנו היה ההרגל שלה לעשן. היא הזכירה אולי פעם אחת שהיא רוצה להפסיק לעשן, וזהו. ואז, תוך כדי עבודה על דברים אחרים לגמרי, היא פתאום מודיעה לי שהיא הפסיקה לעשן. זה מה שיפה בשיטה: המון דברים טובים קורים לבד – מתוך העבודה עצמה.

תכף תספר לי גם סיפורי נפלאות על "גידול שנעלם"?

שמע, היה לי מקרה של מטופלת שהתגלו אצלה שני גושים סרטניים שהוסרו בניתוח. מאוחר יותר התגלה בבדיקת MRI גידול שלישי שלא אותר מלכתחילה. ואכן, בדיוק כמו שאתה מתאר, תוך כדי עבודה על הנושא, מתישהו הגידול הזה פשוט נעלם. זה לא שאין הסברים רפואיים; הרופאים הסבירו לה שייתכן שהיה מדובר בגוש שומן שהתמוסס ולא בגוש סרטני, אבל אין לי ספק שהעבודה עם המטופלת בזמן ההתמודדות עם המחלה בשלבי השונים סייעה לגוף לרפא את עצמו. היא מטופלת מדהימה.

כמה טיפולים בממוצע צריכים לקבל כדי להרגיש שינוי?

מרגישים משהו כבר מהטיפול הראשון – אבל מהניסיון שלי, צריכים בערך 12 טיפולים, משהו כמו שלושה חודשים, כדי שהדברים יתחילו לזרום ולעבוד. לפעמים זה מספיק ולפעמים צריכים לחזור גם לטיפולי תחזוק אחת לתקופה. זה משהו לכל החיים.

עם איזה בעיות מגיעים אליך לקליניקה?

יש כאלה שמגיעים עם כאבים פיזיים, יש כאלה שעם בעיות בתחום הרווחה הנפשית, ובעיקר: אנשים שרוצים לשנות משהו בחיים שלהם. רוצים לקבל יותר מהחיים.

טיפול ההפעמה, הנענוע של הגוף, מה אתה משיג דרכו?

אפשר להשיג הרבה מההפעמה, לקבל המון מידע על הגוף והנפש – ולטפל. אני אישית מחפש את הרגע הזה של שחרור אצל המטופל. זיהוי חסימה שנפתחה. זה מגיע בדרך כלל בצורה של נשימה פתוחה שמעידה על משהו שהשתחרר. בכלל, כיף לראות את האדם שיורד ממיטת הטיפול שונה מהאדם שעלה עליה. משהו זז אצלו. רואים את זה על הפנים.

איך הגיבה המשפחה שלך לשינוי הקריירה שעשית?

בהתחלה לא הבינו מה זה בכלל עוצמת הרכות ולמה עשיתי את המהלך. אחרי שהתחלתי להפעים את המשפחה והסביבה הקרובה, הם התחילו להבין. אומרים לי שפתאום הפכתי לגורם הכי רגוע במשפחה. זה שמקשיב בסבלנות ויודע להרגיע את הרוחות כשיש ויכוחים, שמספק זווית אחרת על הדברים.

אז אתה בעצם מטפל 24 שעות ביממה?

יש בזה משהו, כי הלימודים של עוצמת הרכות משפיעים עליך כאדם בכל האספקטים של חייך. זה לא  שכל שיחה היא טיפולית – אבל בהחלט יש זווית חדשה שהיא חלק מהחיים שלי.

שאלה אחרונה: אתה מתגעגע להיי-טק?

מדי פעם אני נפגש עם חברים שלי מההיי-טק, ואני יושב במסעדות של היי-טק ורואה מהצד איך הם ממשיכים לדבר תמיד על אותם נושאים: שכר, מניות, חופשה בחו"ל, ואני מרגיש שזה כל כך לא שלי. וגם הם מרגישים את זה ואומרים לי: "אתה אמיץ – גם אני הייתי מת לעשות כזה מהלך".

ובכל זאת: 17 שנה. לא מתגעגע אפילו קצת לטכנולוגיה?

אני ממשיך לאהוב טכנולוגיה, אבל להיי-טק אני לא מתגעגע בכלל.

 

לעמוד המטפל של מיכאל מיר >

 


אם משהו מהדברים דיבר אליך, כנראה שזה בדיוק הזמן לפגוש אותך ולהטיב עם חייך.
תוכל/י להצטרף למגוון פעילויות בעוצמת הרכות:
קליניקה לימודית – לפרטים לחצ/י >
טיפולים פרטיים אצל מטפלים מקצועיים – לחצ/י >
קורס התפתחות אישית – לחצ/י כאן >

לפרטים נוספים צרו קשר: 052-8336980