מחקר שנעשה ע"י אוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף עם קרן יורי שטרן.
הפרויקט נמשך שנתיים.
הנשים קיבלו הרבה לחיים שלהן.
בעקבות המחקר התקיימו שני קורסים לאנשים פוגשי סרטן ב"תעצומות" סניף ירושלים.
להלן המסקנות:

שיטת עוצמת הרכות נבחנה במחקרים שונים במהלך השנים, ונראה כי ישנן הוכחות ליעילותה ודיווחים על השפעותיה החיוביות, בהיבטים גופניים ונפשיים, כפי שמפורט באתר הרשמי. בין היתר, נערך ניסוי שבחן את השפעת השיטה על הפיזיולוגיה של הגוף ואישש את הנחות היסוד של השיטה, יחד עם הסברים ליעילותה. מחקרים נוספים הצביעו על יעילותה עבור חולי סוכרת, ספורטאים, בעלי לחץ דם גבוה, נפגעי טראומה והלם הסובלים מנדודי שינה ועוד. 

 

במהלך 2018-2019 נעשה מחקר במרכז לסיוע הוליסטי ע"ש יורי שטרן, שבחן את תרומת הטיפולים בעוצמת הרכות לחולות סרטן. ותוצאותיו נמסרו ע"י חוקרות מאוניברסיטת בן גוריון 

 

ד"ר טל ליטבק-הירש ופרופ' ארנה בראון-לבינסון

 

המחקר נערך על 7 נשים, המתמודדות עם מחלת הסרטן. המשתתפות הן נשים שחלו בסרטן מסוגים שונים, כאשר חלקן היו בתהליך החלמה מהמחלה וחלקן עוד התמודדו עם הסרטן ועברו טיפולים כימותרפיים. בנוסף לטיפולים הכימותרפיים שחלקן עברו והטיפול בעוצמת הרכות, רובן התנסו בטיפולים אלטרנטיביים שונים. חלק מהנשים הינן דתיות או עוברות תהליך של חיפוש רוחני וכמחציתן עברו או עוברות טיפול פסיכולוגי. מבחינת סיפור חייהן של המשתתפות בניסוי, מחצית מהן מתארות טראומה משמעותית קודמת. מרבית הנשים הן אימהות ועוסקות במקצועות חברתיים או טיפוליים. מחציתן בעלות זיקה כלשהי לדת.

 

סיכום כולל:

 

נפש

ניתן לראות מניתוח הראיונות כי ישנם מאפייני אישיות דומים אצל הנשים. כולן מעלות דפוס התנהגות של ביטול עצמי אצל מחציתן התבטא בחוסר הקשבה ומענה לצרכיהן. כאשר הן שמות את עצמן אחרונות ודואגות לסביבתן קודם, דפוס זה מגיע לרוב ממקום של דאגה לזולת. בנוסף, חלק מהנשים העלו בעיות בביטחון העצמי ודימוי עצמי נמוך ואף חלק מהן העלו קושי בבקשת וקבלת עזרה מהאחר ושיתוף בקשיים. נראה כי רוב הנשים התנסו בטיפולים אלטרנטיביים שונים וחלקן עברו טיפול פסיכולוגי. עוד ניתן לראות שחלקן עברו מסע חיפוש רוחני או תהליך התקרבות לדת.

רוב הנשים במחקר מעלות את האפשרות שהסרטן הגיע בכדי לגרום להן לפקוח את עיניהן, לעצור ולהסתכל על חייהן מנקודת מבט שונה בכדי לאפשר שינוי בעצמן או בהתנהלות שלהן מול  הסביבה. על אף שהן מסתכלות על הסרטן באור חיובי, ישנן נשים שמעלות חששות מהמוות או מסבל וכי הן חוות קושי נפשי וסטרס.

 

גוף

הנשים כולן טופלו בטיפולים קונבנציונאליים כלשהם (כימותרפיה, הקרנות, טיפול ביולוגי, הורמונלי, כדורים, ניתוח) כמחצית סירבו בשלב כלשהו לקבלת טיפול כימותרפי ופנו לקבלת טיפול אלטרנטיבי במקום.  בעקבות הסרטן, חלק מהנשים מספרות שבנוסף לטיפולים השונים הן גם עוברות שינוי באורח חייהן ומנסות להקפיד על תזונה בריאה. כמחצית דווחו על הזנחה פיזית לפני המחלה או במהלכה, כולל עישון. מרביתן סובלות מעייפות וחולשה. 

 

עוצמת הרכות

מבחינה פיזית וגופנית נראה כי הטיפול סייע להקלה בכאבים הפיזיים ומחצית מהנשים מדווחות כי הרגישו שגופן התחזק ושישנו שיפור בתפקוד. 

מבחינה רגשית ונפשית, ניתן לראות כי רוב הנשים הרגישו חיבור כלשהו לטיפול וחוו השפעה מסוימת ואף משמעותית. נראה כי השפעה זו מתבטאת בצורה שונה אצל הנשים, חלק מהן מצביעות על שינוי משמעותי ותיארו את הטיפול כדבר שמאפשר התגברות על קשיים ומשברים. בנוסף, רובן הצביעו על כך שהרגישו שהן מצליחות לזהות דפוסים והגיעו לתובנות על עצמן. כמו כן, נראה שחלקן עברו תהליך של קבלה עצמית וכמחצית מהן דיברו על חיבור פנימי, יכולת לבטא רגשות, תחושת רוגע ושלווה וחוו כי הן מצליחות להיפתח ולשתף את הסביבה שלהן. תהליכים אישיים אלו השפיעו גם על התהליכים שעברו ברמה של מערכות היחסים שלהן אצל כל המטופלות עלה שיפור ביחסים עם הקרובים. 

בהתייחסות לשיטה הטיפולית כשלם, החיבור בין גוף לנפש, עלה באופן מובהק אצל מחצית מהנשים. גם אצל מטופלות שהתקשו להתחבר, דווח על הפעמות שאפשרו העלאת אסוציאציות, עוררו רגשות וזיכרונות. נראה שהשילוב בין שיח לטיפול פיזי הוא בעל השפעה מסוימת על הרגש ומאפשר העלאת תכנים מורכבים, אך גם הוא תלוי ברמת ההתמסרות והחיבור של המטופלת לשיטה. כמו כן, כל הנשים התנסו בשיטות אלטרנטיביות אחרות לפני הטיפול בעוצמת הרכות או במקביל לו, ומרביתן הגיעו לטיפול כחלק משינוי כללי באורח חייהן או חיפוש רוחני מסוים, כך שתהליכים רבים אינם מיוחסים בלעדית לשיטה זו. 

אצל נשים שונות עלתה תחושת לקיחת אחריות ושליטה על חייהן,  חיזוק נפשי והעצמה, אפשרות לעיבוד כאב וקושי, כולל התמודדות עם הדחקה. התהליך אפשר לחלק מהנשים אפשרות להיפתח ואף לחוש חיבור לגוף ומודעות לתחושות. כמו כן, ההפעמה סייעה לחלקן לחוש רוגע פיזי ונינוחות.

 

מסקנות והמלצות

ניתן לראות כי מה שעולה מהראיונות לגבי הטיפול "עוצמת הרכות" הוא שישנה השפעה הן מהבחינה הנפשית והן מהבחינה הפיזית על המטופלות. ברמה הנפשית ניתן לראות כי אצל כל מטופלת השיפור בא לידי ביטוי ברמות שונות. ברמה הפיזית נראה כי ישנה הקלה מסוימת בכאב והטיפול יכול להביא לשיפור התפקוד של המטופלות. ההתמדה בטיפול מאפשרת הקלה כלשהי על הכאבים הפיזיים ואף יכולה להביא לשיפור במערכות היחסים. 

חיבור לשיטת הטיפול והתמסרות אליו תשפיע על הצלחת הטיפול אצל המטופלות. בנוסף, עשייה והתמדה בתרגילים עשויה להשפיע. מהראיונות עולה כי החלק הפיזי ("הפעמה") הינו כלי יעיל להעלאת זיכרונות ורגשות. "הפעמה" יכולה להביא לחיבור לגוף בכך שהמטופל יעשה מודע לתחושות הגוף שלו. בהקשר הרגשי, נראה כי הטיפול מביא לשיפור ביחסים, פתיחות וחיבור לרגשות. כמו כן, עולה כי ישנה חשיבות, בעיני המטופלות, למציאת חיבור והתאמה עם המטפלות ונראה כי חיבור שכזה מסייע לחיבור והתמסרות לטיפול. 

הטיפול בעוצמת הרכות הינו חלק ממכלול הטיפולים שכל מטופלת עוברת ויש לשים לב כי התהליך הכללי שכל אחת עוברת בנויה מחלקים שונים. מרבית הנשים העלו שהסרטן אפשר להן לקחת הפסקה ולבחון את המקום בו הן נמצאות ושינוי זה הביא אותן לעבור תהליך רגשי. בנוסף, עצם המודעות לעשיית המחקר יכולה להביא לתוצאות שעלו, בין אם חיוביות או שליליות וכך עשוי להשפיע על הראיונות או מהלך הטיפול.