פוסטים אחרונים

עוצמת הרכות עזרה לי לשחרר חסימה עמוקה מאוד של כעס ומרירות שבערו בי במשך שנים כלפי בתי החורגת. תודה.
מטופלת
הייתי חולה במחלת היאפים ומדוכאת מאוד. אני מרגישה שעוצמת הרכות נתנה לי חיים חדשים. חזרתי לעבודה ופתאום יש לי תקווה!
מטופלת
הרגשתי המון מתח בחודשים האחרונים. עכשיו אני מרגישה שהכול התנקז אל מחוץ לגופי. עוצמת הרכות עזרה לי להרגיש הרבה יותר חזקה.
מטופלת

דרכים שונות להגיע לגן עדן: על סוגי הפעמות

הפעמה, כלומר נענוע עדין של הגוף בקצב לב עובר, היא הבסיס הפיזי של שיטת עצמת הרכות וחלק מרכזי מכל טיפול. במהלך הטיפול בעצמת הרכות מתבצעת הפעמה במספר תנוחות. במאמר זה נסקור כמה תנוחות הפעמה בסיסיות.

הפעמת אגן

הפעמת אגן היא אחת מתנוחות הבסיס של השיטה.

בהפעמה זו המטופל שכוב על הגב והמטפל מניח את ידיו על האגן. מיקום האחיזה הוא במרכז הגוף, כך שבו זמנית התנודות מגיעות לרגליים ולראש. הנענוע יוצר תדר שמסייע ביצירת מודעות וחיבור לגוף וחזרה לאיזון הטבעי.

בנוסף, זוהי אחת התנוחות העיקריות העוזרות למטפל לערוך דיאגנוזה מדויקת. במהלך הנענוע, ניתן לראות איזה חלק בגוף משוחרר יותר, וכך לעזור לגוף לאזן את עצמו על ידי שמירת הקצב, עד שהחלק העליון והתחתון יחוו כמשוחררים באופן שווה.

זהו גם העיתוי המתאים ביותר לנסות ולהוסיף תקשורת מילולית במהלך הטיפול ולקבל מהמטופל משוב על החוויה.

הפעמה בתנוחת עובר

הפעמה בתנוחת עובר נעשית בשכיבה על הצד. המטופל שכוב על צדו כשלראשו כרית לתמיכה. המטפל עומד מאחוריו, ומניח את ידיו באזור הגב האמצעי-עליון ובאזור הזנב ומנענע את המטופל אחורה וקדימה.

התנוחה הזו אינטואיטיבית, ומדמה שנת פעוט. היא מזכירה חווית ערסול ראשוני ותורמת לתחושת חמימות. מרגע שנלמדה, היא יכולה לשמש כלי עבור הורה המבקש להרגיע או להרדים את ילדו, וגם כדרך לחיזוק אינטימיות בזוגיות.

זהו מאחד מסוגי המגע שניתנים לעבודה גם על מיטה רגילה ולא רק על מיטת טיפולים. היא נוחה במיוחד עבור נשים בהריון ולאנשים שאינם יכולים לשכב על הגב מסיבות שונות.

הפעמת זרועות

הפעמת זרועות היא סוג נוסף של מגע המתחיל דרך הידיים. המטפל מותח קלות לאחור את ידיו של המטופל ואז מרפה לאט את האחיזה ומנענע את המטופל. המגע יוצר תדר, הגוף ממשיך את התנועה לכל אורכו, ומגיע עד כפות הרגליים. נענוע הגוף באופן כזה משחרר ומעודד נשימה רחבה. ילדים מגיבים לכך בהנאה ספונטנית, ומבוגרים עשויים לחזור בעזרתה ולחוש לרגע שוב כילדים.

הפעמה תוך שכיבה על הבטן

דרך נוספת ליצור מודעות וחיבור בין המטופל לגופו, וכך גם לחזק את הקשר מטפל-מטופל, היא הפעמה תוך שכיבה על הבטן. שכיבה על הבטן מעניקה תחושת התכרבלות חמימה של בטחון והגנה. המטפל אשר מניח את ידיו לאורך הזיזים המרכזיים של עמוד השדרה, יוצר תנועה סיבובית של החוליות אחת אחרי השנייה, לאורך כל הגב, תוך נענועים עדינים ובקצב מהיר. כך נוצר תדר שמתפרש לאורך כל הגוף, תורם להפחתת המתח, ומביא לשחרור לחצים וכאבים.

הפעמות מצח וראש

הפעמות מצח וראש יעילות במיוחד לכאבי ראש, מיגרנות ומחשבות טורדניות. המטופל שוכב על הגב, המטפל עומד למראשותיו ומניח את ראשו של המטופל בין ידיו. הוא מניע אותו בעדינות תוך עיסוי קל של הרקות. כשמתווסף לכך מגע עדין וכמעט אימהי על המצח, החוויה היא של רגיעה עמוקה.

לסיכום:

בטכניקת ההפעמה גלומות אפשרויות רבות לאבחון, טיפול, ריפוי ויצירת קשרים בין גוף ונפש ובין מטפל למטופל. בחירת תנוחות ההפעמה נעשית בהתאם לצרכי המטופל והטיפול.