פוסטים אחרונים

עוצמת הרכות עזרה לי לשחרר חסימה עמוקה מאוד של כעס ומרירות שבערו בי במשך שנים כלפי בתי החורגת. תודה.
מטופלת
הייתי חולה במחלת היאפים ומדוכאת מאוד. אני מרגישה שעוצמת הרכות נתנה לי חיים חדשים. חזרתי לעבודה ופתאום יש לי תקווה!
מטופלת
הרגשתי המון מתח בחודשים האחרונים. עכשיו אני מרגישה שהכול התנקז אל מחוץ לגופי. עוצמת הרכות עזרה לי להרגיש הרבה יותר חזקה.
מטופלת

רגע לפני שאתם ממשיכים לקרוא קחו נשימה עמוקה, ושחררו את האוויר לאט. עכשיו שימו לב להבדל בהרגשה שלכם – אחרי נשימה אחת בסך הכול.

היכולת להביא את תהליך הנשימה למודעות היא דרך קלה וזמינה לשפר את הבריאות. שיפור איכות הנשימה מאפשר הכנסת אוויר נקי לתאים, מסייע בשיפור השינה, מצב הרוח, ובעצם משפר כל פונקציה גופנית-רגשית. תהליך הנשימה פועל בדומה לכל תהליך התחדשות של כל אורגניזם בטבע. כפי שהעץ משיר את עליו בשלכת ומאפשר התחדשות באביב, כך שאיפה ונשיפה – הכנסת אוויר נקי והוצאת רעלים באותו זמן, מונעות סטגנציה ויוצרות התחדשות וניקוי של התאים.
שינוי יסודי: על יסודות האוויר והמים בעצמת הרכות
במהלך הנענוע בקצב לב עובר, העומד ביסוד הרכיב הפיזי של הטיפול בשיטת עצמת הרכות, מתרחשות בגוף ובנפש תמורות רבות. בין השאר, מתרחשות התמורות ביסודות המים והאוויר:
יסוד המים: הנענוע של גוף המטופל מגביר את קצב חילוף החמרים בגוף ומניע את המים שמרכיבים את גופנו מצד לצד כך שהתאים מתנקים.
יסוד האוויר: לעתים תוך כדי טיפול או אחריו, תורגש הקלה בנשימה שיכולה להתרחש בהוצאת ליחה או שיעול למשל. שינוי כללי בנשימה יורגש בנשימה שתהיה עמוקה ושלווה יותר.
כל שינוי בנשימה לאחר הטיפול או במהלכו יובא לידי מודעות המטופל על ידי המטפל וכך יסייע בשינוי הדפוסים לטווח הארוך, כיוון שהמודעות היא בסיס לשינוי.
איך הנשימה משתקפת באבחון ובטיפול?
עדות של מטופלת, שברבות השנים גם הפכה למטפלת בשיטת עצמת הרכות, מאפשרת המחשה של השפעת הנשימה על הגוף והנפש:

נשימה שטחית
כך מתארת המטופלת את האופן שבו חיה את חיי היומיום שלה לפני הטיפול: "חייתי את החיים מכוח האינרציה, תפקדתי, עשיתי מה שצריך, קמתי לעבודה בזמן והכנתי סנדוויצ'ים. אבל עשיתי הכול כשאני מרגישה כמו איש הפח של דורותי. הכול חורק, ריק, ואני לא יודעת איפה להתחיל לחפש כדי למצוא ולהחזיר את הלב שלי למקום".
פעמים רבות התחושה הזו של פעילות ללא חדוות חיים משקפת נשימות שטחיות היוצרות ריחוק מהגוף. ואכן, כך מתארת אותה מטופלת את שאירע בטיפול: "המטפלת עזרה לי להבין איך הדרך בה שאפתי אוויר, בצורה שטחית וריקה, מנעה ממני את החיבור הטבעי עם הגוף. במהלך הטיפול, ובעזרתה של המטפלת, הנשימה שלי הפכה עמוקה יותר ויותר וכך גם העמיקה את הקשר שלי לגוף".

נשימה תקועה
במהלך הטיפול תיארה המטופלת תחושה חדשה שסייעה באבחון שלה: "בפעמים אחרות יכולתי להרגיש במהלך טיפול את האוויר נתקע, כאילו יש לי גוש בגרון. היה לי לא נוח לנשום, מין תחושה של נשימה שכרוכה במאמץ". לאחר האבחון ניתן גם לטפל בנשימה. כך, למשל, ניתן לתרגל "נשימת מדרגות" – תרגיל שבו נושמים בהדרגה פנימה: מכניסים אוויר, עוצרים, ממשיכים לנשום, שוב עוצרים עד שהריאות מתמלאות לאט, וחוזר חלילה. נשימת המדרגות סייעה למטופלת כפי שתיארה זאת במילותיה: "לאחר שהיא עזרה לי לתרגל, השתעלתי קצת ויכולתי להרגיש את הנשימה שלי מתרחבת. כאב הראש שלי עבר, זה היה כמו ערפל שמתבהר".
עוד טכניקה לטיפול בתקיעות בנשימה היא של נשימה מהירה וחותכת. נשימה בדרך זו יעילה גם להוצאת ליחה וגם לשחרור של כעסים וחסימות: "אחרי הטיפול יש תחושה של ריחוף. הגוף לא מורגל בכל כך הרבה אוויר נקי והוא מגיב כבר אחרי הטיפול הראשון".
נשימה מודעת והפסקת עישון
כוחה של הנשימה המודעת אף בא לידי ביטוי בגמילה מעישון: "השיטה גם עזרה לי להיגמל מסיגריות. ברגע שהתחלתי לתרגל נשימה מודעת ולהיות קשובה לתהליך, הסיגריות לא היו נחוצות לי יותר. הבנתי מה הן משרתות ועל איזה צורך הן ענו אצלי והייתי מסוגלת לתרגל תרגילי נשימה שהמטפלת לימדה אותי, בדיוק באותם רגעים שבהם רציתי להדליק את הסיגריה. היא לימדה אותי שלפעמים כשמעשנים סיגריה נושמים עמוק לריאות, יותר מאשר בזמן שלא מעשנים, ואפשר פשוט ללמוד לנשום עמוק ללא הסיגריה עצמה".
סיכום
באמצעות נשימות נכונות ניתן לחבר גוף ונפש ולמצוא מחדש את החיות וחדוות החיים. ניתן לומר שככל שהקשר שלכם עם הגוף ישיר וחזק יותר, תחושת החיות שלכם תהיה גדולה יותר. נשימה שטחית יוצרת חוויית חיים פחות איכותית, נשימה עמוקה ומודעת – הופכת את החיים לחוויה עשירה ועמוקה יותר. הטכניקות הייחודיות של עצמת הרכות מסייעות בשיפור תהליך הנשימה, הבאתו לידי מודעות ושימוש בו לשיפור איכות החיים.